Sök efter:
Sök
Toggle navigation
Hem
Utgivna nummer
Författare
Prenumerera
Om Biodiverse
Kontakt
Hem
Utgivna nummer
Biodiverse Nr 1 2012
Du läser just nu Biodiverse Nr 1 2012
Mångfaldsåtgärder översätts till teknik
Publicerad i
Biodiverse Nr 1 2012
av
Mats Ottosson
, Frilansskribent
TEMA: INFRASTRUKTUREKOLOGI
Hög tid för infrastrukturekologi
Publicerad i
Biodiverse Nr 1 2012
av
Anders Sjölund
, Vägverket och
J-O Helldin
, CBM
TEMA: INFRASTRUKTUREKOLOGI
Infrastruktur och ekologi – alltför sällan mötas de två. Det var för att råda bot på denna brist som Trafikverket startade forskningsprogrammet TRIEKOL.
Naturvård på nya vägar
Publicerad i
Biodiverse Nr 1 2012
av
Mats Ottosson
, Frilansskribent
TEMA: INFRASTRUKTUREKOLOGI
Mångfaldskonventionen i själva verket
Publicerad i
Biodiverse Nr 1 2012
av
Torbjörn Ebenhard
, CBM
TEMA: INFRASTRUKTUREKOLOGI
När Konventionen för biologisk mångfald (CBD) går från internationella utfästelser till nationell handling berörs Trafikverket både direkt och indirekt, det visar en ny studie från Centrum för biologisk mångfald.
Arv från försvinnande landskap
Publicerad i
Biodiverse Nr 1 2012
av
Tommy Lennartsson
, CBM
TEMA: INFRASTRUKTUREKOLOGI
Att infrastrukturernas biotoper är unga betyder inte att deras arter är historielösa. De har tvärtom något att berätta om tidigare brukningsformer och landskap. De är ett biologiskt kulturarv.
Är vägkanten en ekologisk fälla?
Publicerad i
Biodiverse Nr 1 2012
av
Tommy Lennartsson
, CBM
TEMA: INFRASTRUKTUREKOLOGI
Vägar och järnvägar nyttjas inte bara av växter och djur, utan framförallt av bilar och tåg. Alla som tvättat sin bil under sommaren vet vad det betyder: att mängder av insekter möter döden mot kylargrill och vindruta. Innebär artrikare vägkanter att man lockar ännu fler i fördärvet?
Samla upp eller låta ligga?
Publicerad i
Biodiverse Nr 1 2012
av
Brita Svensson
, Uppsala Universitet
TEMA: INFRASTRUKTUREKOLOGI
Efter slåtter är det i de flesta fall bäst för vägkantens växtrikedom att ta bort den slagna vegetationen. Det har Brita Svensson, professor i växtekologi, kommit fram till efter att ha gått igenom fyrahundra utländska och svenska studier.
Nu räknas även fjärilar och bin
Publicerad i
Biodiverse Nr 1 2012
av
Mats Lindqvist
, Trafikverket och
Linda Karlsson
, Trafikverket
TEMA: INFRASTRUKTUREKOLOGI
Numera inventerar Trafikverkets Region Väst alla vägar istället för vissa. Och man har förutom växter även börjat leta efter fjärilar och bin. Resultatet har blivit mångdubbelt fler Artrika vägkanter.
Låt bygget bygga mångfald
Publicerad i
Biodiverse Nr 1 2012
av
TEMA: INFRASTRUKTUREKOLOGI
Vägkanter och järnvägsstationer är en tillflyktsort för överraskande många växt- och djurarter. Men hittills har det handlat om slumpens skördar. En ny skrift från TRIEKOL inspirerar till att tänka ett steg längre och redan från början anlägga vägen så att den gynnar den biologiska mångfalden.
Vägarnas träd växer i betydelse
Publicerad i
Biodiverse Nr 1 2012
av
Mats Ottosson
, Frilansskribent och
Niina Sallmén
, Naturföretaget
TEMA: INFRASTRUKTUREKOLOGI
De grova och ihåliga träd som står längs vägarna kan bli ännu viktigare för den biologiska mångfalden i framtiden. De är nämligen mindre hotade av igenväxning än motsvarande träd i resten av landskapet.
Återupptäck alléerna!
Publicerad i
Biodiverse Nr 1 2012
av
Mats Ottosson
, Frilansskribent
TEMA: INFRASTRUKTUREKOLOGI
En till två procent av de svenska alléerna antas försvinna varje år. – Det finns nog ingen annan naturtyp som har en så taskig prognos, säger Urban Emanuelsson som bland annat föreslår alléturism för att öka alléernas värde.
Naturinventeringar får egen standard
Publicerad i
Biodiverse Nr 1 2012
av
Per Collinder
, Ekologigruppen Ekoplan AB
TEMA: INFRASTRUKTUREKOLOGI
Naturvärdesbedömningar får ofta stor betydelse för hur exempelvis vägdragningar dras genom landskapet. Det är på tiden att det tas fram riktlinjer för hur inventeringarna ska genomföras, menar Per Collinder på Ekologigruppen.
Under åtgärd – arbetet för hotade arter hittar nya vägar
Publicerad i
Biodiverse Nr 1 2012
av
Elisabet Odhult
, Artdatabanken
TEMA: INFRASTRUKTUREKOLOGI
Trafikverk och länsstyrelser samarbetar i allt högre grad med restaurering, skötsel och nyskapande av biotoper längs vägar och järnvägar. Åtgärdsprogrammen för hotade arter (ÅGP) är ett tydligt exempel.
Övergång eller undergång? – att konstruera en fungerande faunapassage
Publicerad i
Biodiverse Nr 1 2012
av
Mats Ottosson
, Frilansskribent och
Andreas Seiler
, CBM
TEMA: INFRASTRUKTUREKOLOGI
Faunapassager håller djuren borta från vägar och järnvägar, så att både de och vi slipper utsättas för fara. Men för att passagen ska fungera måste bron eller undergången var både rätt konstruerad och rätt placerad.
Ny metod visar var bullret stör
Publicerad i
Biodiverse Nr 1 2012
av
J-O Helldin
, CBM och
Per Collinder
, Ekologigruppen Ekoplan AB
TEMA: INFRASTRUKTUREKOLOGI
Att mer och mer trafikbuller sprids i naturen är ett problem inte bara för människor utan även för fåglar, grodor och fladdermöss. Nu finns en metod för att hitta de platser där det finns störst anledning att vidta åtgärder.
Nya arbetssätt med arter i landskapet
Publicerad i
Biodiverse Nr 1 2012
av
Mikael Svensson
, Artdatabanken och
Annika Sohlman Wiessing
,
TEMA: INFRASTRUKTUREKOLOGI
Landskapsanalys av arter och deras livsmiljöer kan visa hur den gröna infrastrukturen kan stärkas. Resultaten föreslår hur vi bäst knyter samman isolerade förekomster av hotade arter. För detta krävs riktade skötselåtgärder inom alla samhällssektorer.