Forskningsresultat har visat hur viktig utformningen av skolans utemiljö är. Natur och naturmiljö har visat sig ha central betydelse för barnens hälsa, för barnens motoriska utveckling och för barnens koncentrationsförmåga. Studier har visat att naturen även är viktig för inlärning, kreativitet och fantasi samt i barnens utveckling av självständighet och identitet. En studie visade exempelvis att antalet aktiviteter är signifikant högre på skolgårdar med naturmark i närheten jämfört med skolgårdar som saknar naturmark.
Inget genombrott i skolan
Resultaten från denna forskning har emellertid inte lett till det önskade genombrottet i praktiken. Det är få av landets kommuner som satsar på sina skolgårdar och förskolegårdar. Som invandrare i Sverige tar det tid att förstå varför vissa miljöfrågor har prioritet över andra (Red:s anmärkning: artikelförfattaren är engelsman bosatt i Sverige). Invandrare är inte delaktiga i de miljöprioriteringar som görs av kommunerna eller de statliga institutionerna. Det finns en begränsad mångfald inom miljöpolitiken vilken begränsas av svenska prioriteringar och en svensk syn på naturen. Skolgårdarna som skulle kunna föra naturen till barnen och göra den verkligt lättillgänglig förblir asfalterade förvaringsutrymmen i stort sett helt utan biologisk mångfald.
Modellskolor skapades
För 10 år sedan fick jag möjligheten att arbeta som projektledare för projektet Skolans Uterum. Vi gick ut med ett upprop till Sveriges skolor att komma in med en ansökan om att bli uttagna som modellskola för ett skolgårdsprojekt. Kriteriet för ansökan var att det på skolan fanns en skolgårdsgrupp bestående av representanter från eleverna, lärarna, föräldrarna och skolledaren. Närmare 400 ansökningar kom in och av dessa valdes tolv ut till att bli pilotskolor. Dessa tolv skolor visade sig bli strålande exempel på hur skolgårdar kan förändras och användas med stöd av hela skolan. Projektet Skolans Uterum är avslutat, men ett nätverk rörande skolgårdarna drivs vidare under ledning av Stiftelsen Barnens Landskap i Lund.
Naturen är en mycket viktigt del i vår utveckling till harmoniska, självständiga och kreativa individer. Många invandrarbarn har inte samma möjligheter att uppleva den svenska naturen som svenska barn gör. Av olika anledningar är naturen inte tillräckligt lättillgänglig. Det behövs därför en stor satsning på en miljö där alla barn ändå befinner sig. Låt därför våra barn fröjdas i en stimulerande närmiljö. Satsa på skolgårdar och för naturen till barnen.