Hela ekonomiseringen av naturen har sina styrkor men också sina uppenbara svagheter. Den grupp av ekosystemtjänster som har svårast att göra sig hörd är de kulturella, som omfattar andliga, rekreations-, estetiska, pedagogiska och inspirerande värden. Vår relation till naturen kan stundtals få närmast religiösa perspektiv eller åtminstone något åt det hållet. Och hur värdesätter man det i pekuniära mått i en marknadsekonomi?
Rekreation, pedagogik, inspiration och förströelse får utgöra de ekosystemtjänster som vi på detta uppslag lyfter fram vad gäller vår kanske uppenbaraste pollinatör, tambiet (förmodligen det husdjur i Sverige som är talrikast). Vid sidan av de de producerande tjänster tambiet levererar i form av pollinering, honung, bivax, bidrottninggelé, propolis, etc. så fokuserar vi här på dess roll som inspiratör för mänskligheten. Det första är naturligtvis biets värde i pedagogik och inspiration i talesätt som ”flitig som ett bi” (även för myra), ”att vara ett arbetsbi”, men också att vara ”en drönare” och ”arg som ett bi”. Men biet har genom århundradena också inspirerat oss till handlingar och tänkande – och bör det också räknas som en slags ekosystemtjänst, eller blir det lite långsökt? Har dessa liknelser ett ekonomiskt värde och hur beräknar man då det?
Säga vad man vill, men bin är i vart fall fascinerande organismer!
Bilden ovan: Olaus Magnus menade i sin ”Historia de gentibus septentrionalibus” (Historien om de nordiska folken) från 1555 (bok 22:15) att bin hatade lukten av berusade män och angrep oundvikligen. Han skriver: ”aldrig drifvas de till en så förbittrad strid mot en ofredande fiende, som när det gäller att rikta gadden mot en berusad människsa med stinkande andedräkt – deras största fasa –, då hon nalkas deras boningar.” Kanske förväxlade han bin med getingar, vilket kanske känns mer naturligt efter en ordentlig getingsommar. Och då kanske det var drickat och matvarorna snarare än de berusade människorna som lockade insekterna?