Ekologisk kompensation blir ett allt viktigare verktyg i naturvården. I Sverige sker ekologisk kompensation huvudsakligen i två olika sammanhang: Dels när exploateringsprojekt kan komma att påverka skyddad natur, då tillståndsmyndigheten (ofta Länsstyrelsen) kan ställa krav på kompensationsåtgärder, och dels när andra områden med höga naturvärden berörs av kommuners fysiska planering. Principen bakom ekologisk kompensation är att den som gör ingrepp i naturen som leder till förluster av biologisk mångfald ska kompensera för detta genom naturvårdsåtgärder som annars inte skulle ha ägt rum. Det kan exempelvis handla om att anlägga nya våtmarker, restaurera hagmarker och återplantera träd, oftast på en annan på en annan plats än den som ska exploateras. Målet är att de negativa effekterna på biologisk mångfald från olika former av exploatering som till exempel vägbyggen och nya bostadsområden ska balanseras av de positiva effekter som kompensationsåtgärderna har, så att det inte sker någon nettoförlust av biologisk mångfald, eller ännu hellre att nettot blir en vinst för den biologiska mångfalden.
Men för att man ska kunna veta om kompensationsåtgärderna har lett till att det inte sker någon nettoförlust av biologisk mångfald krävs uppföljning. Detta är viktigt både för att säkerställa att man når de uppställda målen och för att man, om det behövs, ska kunna vidta ytterligare kompensationsåtgärder för att förhindra nettoförlust av biologisk mångfald. En systematisk uppföljning är också viktig för att man ska kunna dra lärdom om vilka åtgärder som fungerat bra eller mindre bra i olika sammanhang, och använda detta för att utforma de bästa kompensationsåtgärderna för framtida projekt.
Viktig tidsaspekt
För att veta om kompensationen varit tillräcklig måste man både mäta vilken biologisk mångfald som gått förlorad genom exploateringen, och vilken biologisk mångfald som vunnits genom kompensationsåtgärderna. Därför behövs mätningar både på den plats som ska exploateras, före och efter att exploateringen äger rum, och på den plats kompensationen ska ske, före och efter att kompensationsåtgärderna utförs. Eftersom det ofta kan ta många år innan kompensationsåtgärderna får full effekt gäller det också att man följer upp effekterna på biologisk mångfald under lång tid.
Brister i uppföljning vanligt
Trots att själva syftet med ekologisk kompensation är att man genom naturvårdsåtgärder ska balansera de negativa effekterna av ingrepp i värdefulla naturmiljöer är uppföljningen av hur väl detta fungerar bristfällig. I ett nyligen avslutat forskningsprojekt ville vi undersöka i vilken utsträckning ekologisk kompensation verkligen leder till att det inte sker någon nettoförlust av biologisk mångfald. Vi granskade vetenskapliga studier från hela världen som utvärderat utfallet av ekologisk
kompensation. I många fall ledde de utvärderade kompensationsåtgärderna visserligen till en ökad biologisk mångfald på den plats där de genomförts. Men ingen av de totalt fyrtio studierna hade mätt eller uppskattat vilken biologisk mångfald som gått förlorad genom exploatering, och endast i ett enda fall var det möjligt att utvärdera om kompensationen var tillräcklig för att undvika någon nettoförlust av biologisk mångfald. Många av studierna hade inte heller mätt biologisk mångfald före respektive efter kompensationsåtgärderna, utan utvärderade istället effekten mot en referensmiljö, vilket vidare bidrar till svårigheten att avgöra hur väl åtgärderna fungerat.
Även i Sverige finns motsvarande brist på uppföljning. En intervjustudie bland ansvariga personer på ett antal myndigheter och kommuner visar att man ofta endast följer upp ifall de planerade kompensationsåtgärderna ägt rum, och överhuvudtaget inte vilken effekt de har på biologisk mångfald.
Bättre rutiner behövs
Dessa brister har förmodligen flera orsaker. En är antagligen att man sällan har den framförhållning som krävs för att mäta eller uppskatta vilken biologisk mångfald som riskerar att gå förlorad. Andra orsaker kan vara den ekonomiska kostnaden för uppföljning, brist på rutiner för hur man bör mäta effekter av åtgärderna, och brist på krav på uppföljning från myndigheterna. En annan svårighet är att det är svårt att mäta biologisk mångfald. Eftersom det exakta målet med kompensationen ofta kan vara oklart, är det också svårt att veta vilken biologisk mångfald man bör följa upp.
Det är tydligt att det behövs bättre rutiner för att följa upp effekterna av ekologisk kompensation på biologisk mångfald. Det vore inte orimligt att myndigheter som ställer krav på ekologisk kompensation samtidigt krävde att exploatören bekostar en systematisk uppföljning av denna. För slippa att ständigt uppfinna hjulet på nytt och istället dra lärdom av tidigare kompensationsprojekt, både lyckade och mindre lyckade, vore det mycket värdefullt om resultaten av utförda utvärderingar kunde samlas i en öppen databas. På så sätt skulle kvaliteten på kompensationsåtgärder successivt kunna höjas, så att man i framtiden kan uppnå målet om att inte orsaka någon nettoförlust av biologisk mångfald.